Het beste slaapmasker voor een zorgeloze nacht (2021)

Een slaapmasker is niet bepaald nieuw, sterker nog, het eerste terug te herleiden patent dateert uit de jaren ’30 van de vorige eeuw. Toen was men al overtuigd van de slechte invloed die licht kan hebben op je nachtrust.

Simpel gezegd is een slaapmasker – ook wel oogmasker genoemd – een stukje stof dat tijdens het slapen je ogen bedekt. Hierdoor wordt (kunst)licht geblokkeerd, wat zorgt voor een betere slaapcyclus. Kunstlicht onderdrukt namelijk de aanmaak van melatonine, het hormoon wat slaap opwekt, wat in het ergste geval kan leiden tot slaapstoornissen of slapeloosheid.

Een goed slaapmasker blokkeert dit kunstlicht en helpt dus je slaapcyclus beter te reguleren. Uit onderzoek blijkt tevens dat slaapmaskers zorgen voor een langere REM-slaap en een verhoogde melatonine-spiegel.

Het beste slaapmasker

Ben je benieuwd naar wat een slaapmasker voor jou kan betekenen? We hebben een overzicht gemaakt van de beste oogmaskers die op dit moment verkrijgbaar zijn. Door op de prijs te klikken wordt je doorgestuurd naar de aanbieder van het product, daar vind je meer aanvullende informatie.

[Beste slaapmasker overzicht]

Waar moet je bij aanschaf op letten?

Om de beste keuze te maken in het grote aanbod slaapmaskers is het van belang dat je goed geïnformeerd bent. Tussen de diverse oogmaskers kan het verschil in prijs enorm zijn, houdt voor je keuze in ieder geval rekening met de volgende zaken:

  • Materiaal: Het materiaal waarvan je slaapmasker is gefabriceerd is onlosmakelijk verbonden met de prijs. Katoen voelt zacht en is redelijk goedkoop, terwijl zijde wat duurder is maar bijvoorbeeld geen huidverzorgingsproducten in zich opneemt. Er zijn zelfs maskers te koop die van schuim worden gemaakt, hierdoor sluit deze naadloos aan aan de contouren van uw gezicht. Check tevens of het slaapmasker wasbaar is.
  • Gewicht: De meeste maskers zijn vrij licht van gewicht, er zijn echter ook verzwaarde slaapmaskers die wat extra druk toevoegen. Hierdoor hebben zij net als verzwaringsdekens een stressverlichtende werking.
  • Verduistering: Het idee achter een slaapmasker is dat deze al het (kunst)licht blokkeert, hij moet dus een verduisterende werking hebben. Sommige lichtgekleurde stoffen zijn niet in staat alle vormen van licht te blokkeren.
  • Pasvorm: Net als het materiaal is ook de pasvorm belangrijk voor zoveel mogelijk comfort, dit kan vooral bij lichte slapers een belangrijke factor zijn. Kies daarom bij voorkeur voor een voorgevormd slaapmasker. Hierdoor zit het masker niet direct tegen je oogleden, waardoor nauwelijks wrijving waar te nemen is.

Waar kun je een slaapmasker kopen?

Een simpel slaapmasker is op veel plekken verkrijgbaar, zo vind je ze weleens bij de Hema of bij de Kruidvat. De slaapmaskers die we voor je hebben aanbevolen vind je online bij Bol.com, zo ben je verzekerd van een ruim aanbod, betaal je vaak de scherpste prijs en heb je je nieuwe slaapmasker vaak morgen al in huis.

Wat zijn de nadelen van een slaapmasker?

Een kwalitatief en goed passend slaapmasker heeft op zich geen nadelen. Een slaapmasker wat echter van goedkopere stoffen is gemaakt kan bij mensen met een gevoelige huid zorgen voor huidirritatie. Een slaapmasker wat te strak zit kan juist weer zorgen voor teveel druk op je ogen. Een te strak zittend oogmasker zal dan ook versteld moeten worden, of moeten worden vervangen.

Wat kost een slaapmasker?

In de basis is een slaapmasker een stukje stof, dus hoeft het niet veel te kosten. Er zijn daarom al slaapmaskers vanaf minder dan 5 euro, maar prijzen lopen op tot ruim boven de 100 euro. De prijsverschillen ontstaan met name door het gebruik van verschillende stoffen, het gewicht en de algehele afwerking. De prijzen van de door ons aanbevolen slaapmaskers variëren van zo’n 10 tot 50 euro.

Helpt een slaapmasker bij lucide dromen?

Een normaal slaapmasker heeft geen effect op lucide dromen, op TikTok gaat echter een trend rond die betrekking heeft op het Remee masker. Dit is een slaapmasker dat tijdens het slapen juist lichtsignalen afgeeft. Deze lichtsignalen worden opgevangen waardoor de slaper ze zou kunnen herkennen, wat de kans op lucide dromen zou moeten verbeteren. Tim Post, dromentrainer en auteur van het boek Droom Meester is sceptisch: “Ik moet je meteen teleurstellen: het werkt niet. Niet zonder training in ieder geval”.

Bronnen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov
https://www.rtlnieuws.nl

Leave a Reply