11 Natuurlijke slaapmiddelen voor een goede nachtrust

Slaapmiddelen zijn gemaakt om ervoor te zorgen dat je goed slaapt. En goed slapen is belangrijk; niet alleen voor het cognitief functioneren, maar ook voor het voorkomen van gezondheidsschade door slecht slapen, zo blijkt ook uit onderzoek van de Hersenstichting. Langdurig slecht slapen is namelijk niet alleen vermoeiend, maar kan ook diverse aandoeningen veroorzaken of verergeren, waaronder angststoornissen, depressie, dementie, obesitas, hart- en vaatziekten en type 2 diabetes.

We zijn tegenwoordig veel bezig met een gezonde levenstijl; we gaan sporten, letten op ons eten en zorgen ervoor dat ons stressniveau niet uit de voegen loopt. Toch wordt goed slapen in dat rijtje nog weleens vergeten, en dit terwijl dat juist zo essentieel is. Een slaapmiddel kan je mogelijk helpen, om die reden hebben we voor jou een overzicht gemaakt van de beste slaapmiddelen voor een goede nachtrust.

melatonine

Melatonine is een slaapmiddel, maar tevens een hormoon dat je lichaam zelf aanmaakt zodra het donker wordt. Het lichaamseigen stofje zorgt ervoor dat je interne klok op orde blijft en dat je beter slaapt. Omdat de productie van Melatonine gevoelig is voor licht wordt er dus minder van aangemaakt wanneer je bijvoorbeeld ‘s avonds laat nog naar een beeldscherm zit te kijken. Hierdoor wordt je slaapgevoel onderdrukt en kun je dus minder makkelijk in slaap komen.

Het gebruik van melatonine als slaapmiddel kan met name een positief effect hebben bij mensen die lastig in slaap vallen en daardoor overdag moe zijn. Uit onderzoek blijkt dat zowel volwassenen als kinderen baat kunnen hebben bij het innemen van melatonine-supplementen.

wHITE NOISE machine

Slaap jij ook lekker wanneer je het hoort regenen? Dat is helemaal niet zo vreemd, uit onderzoek blijkt namelijk dat blootstelling aan bepaalde omgevingsgeluiden een positieve invloed kunnen hebben op ons slaapgedrag. Hier is door fabrikanten natuurlijk slim op ingespeeld, vandaar dat er nu ook zogeheten white noise machines als slaapmiddel worden ingezet.

Een white noise machine, of witte ruis machine, is zo ontworpen dat het alle hoorbare frequenties even hard en in willekeurige volgorde afspeelt. De witte ruis die hierdoor ontstaat wordt door veel slapers als rustgevend ervaren en dempt tevens andere omgevingsgeluiden. Zo blijkt uit diverse onderzoeken dat witte ruis onder andere zeer effectief is gebleken bij baby’s en ziekenhuispatiënten.

cbd olie

CBD olie wordt gewonnen uit de cannabisplant, maar heeft in tegenstelling tot THC geen psychoactieve werking. Je wordt hier dus zogezegd niet ‘high’ van, zelfs niet bij hogere doseringen. Om die reden wordt CBD olie gezien als een veilig en natuurlijk slaapmiddel.

Volgens onderzoek heeft CBD olie een kalmerend effect op het zenuwstelsel. Hierdoor werkt dit kalmerend en kun je langer en dieper slapen. Door de pijnverlichtende eigenschappen van CBD wordt het gebruik ervan ook als positief ervaren door mensen met chronische pijnklachten.

valeriaan

Valeriaan is een kruidenmiddel wat al eeuwen wordt gebruikt als natuurlijk slaapmiddel. Hoe het precies werkt is gek genoeg niet helemaal duidelijk, maar zijn rustgevende werking is inmiddels niet meer te ontkennen. Naast het gebruik tegen slapeloosheid wordt Valeriaan ook wel gebruikt als middel tegen nervositeit, stress en spanning.

verduisterende gordijnen

We hadden het eerder al over de aanmaak van melatonine, en hoe (kunst)licht hier een negatief effect op kan hebben. Met dat in het achterhoofd kunnen we stellen dat een donkere slaapkamer van essentieel belang is voor een goede nachtrust. Kies daarom altijd voor verduisterende gordijnen in de slaapkamer, hiermee wordt ook kunstlicht van buiten geblokkeerd en reguleer je de aanmaak van melatonine.

slaapmasker

Een goed slaapmasker kan net als verduisterende gordijnen ingezet worden als hulpmiddel tijdens het slapen, zo weet je zeker dat iedere vorm van kunstlicht volledig geblokkeerd wordt en het is een stuk voordeliger dan nieuwe gordijnen aanschaffen.

oordopjes

Last van je partner die snurkt of een buurman die nachtdiensten draait, misschien dat oordoppen een oplossing zijn. De speciaal ontwikkelde oordoppen zijn zo ontwikkelt dat er ook eenvoudig mee te slapen is, zo zijn ze bijvoorbeeld extra zacht zodat zijslapers er geen last van ondervinden en dempen ze geluid tot wel 25 dB.

wake up light

Het behoort misschien niet echt tot de slaapmiddelen, maar kan er wel voor zorgen dat je weer fris en fruitig aan je dag begint. Een wake up light simuleert het opkomen van de zon en zorgt ervoor dat je langzaam en energiek uit je slaap ontwaakt, in tegenstelling tot een klassieke wekker. De meest bekende uitvoering is die van Philips, een wake up light met maar liefst 5 verschillende wekgeluiden waarvan klinisch is bewezen dat hij het algemene welzijn na het ontwaken verbetert.

magnesium

Magnesium is een voedingsstof die misschien niet als direct slaapmiddel ingezet wordt, maar wel een positieve invloed kan hebben op je slaapritme. Een gezonde hoeveelheid magnesium ligt zo tussen de 300-450 milligram per dag en een tekort aan magnesium kan het slaapritme ernstig verstoren. Uit onderzoek blijkt dat bijna tweederde van de westerse wereld de dagelijkse hoeveelheid magnesium niet haalt, een tekort wat dus makkelijk aangevuld kan worden middels supplementen.

Daarnaast heeft magnesium een positieve invloed op de de werking van het zenuwstelsel en de geestelijke veerkracht.

5-htp

5-hydroxytryptofaan, ook wel 5-HTP genoemd, is een product dat in het lichaam kan worden omgezet naar serotonine. Serotonine wordt ook wel beschouwd als een gelukstofje en kan dus zorgen voor een verbeterd humeur. Om deze reden wordt 5-HTP ook wel gebruikt bij depressies. Daarnaast is 5-HTP onlosmakelijk verbonden met melatonine en wordt het dus ook gezien als een van de natuurlijke slaapmiddelen.

gaba supplement

GABA is een afkorting en net als melatonine een lichaamseigen stofje. Het staat voor ‘gamma-aminoboterzuur’ en heeft in onze hersenen een soort remmende functie. Dat betekent dat overactiviteit van bepaalde neuronen wordt afgeremd, waardoor je GABA kunt beschouwen als een natuurlijke rustgever. Net als melatonine kan het nemen van GABA-supplementen een positieve invloed hebben op uw nachtrust.

Bronnen:
https://www.sleepfoundation.org/
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fneur.2017.00718/full
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1792397/

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-794/5-htp
https://academic.oup.com/sleep/article/31/11/1499/2454111

Leave a Reply