Het beste zwangerschapskussen voor een perfecte nacht

Zoals iedereen weet is slapen erg belangrijk, zeker tijdens de zwangerschap. Zwanger zijn vraagt veel energie van je lichaam en daarom is het erg belangrijk dat je ’s nachts goed kan opladen voor de volgende dag. Een zwangerschapskussen kan je hierbij helpen. Het kussen helpt je om een betere slaaphouding aan te nemen wat ook zorgt voor een betere bloedcirculatie. Behalve dat jij hierdoor rustiger slaapt, is het dus ook nog eens goed voor je kindje. Het kussen zorgt ervoor dat je stabieler in bed ligt, je minder gaat woelen en je een betere ademhaling hebt omdat je ribben minder verdrukt worden. En wat ook handig is, in de meeste gevallen kan je het kussen na de zwangerschap gebruiken voor bij het voeden van je kindje! Je hoeft hem na de bevalling dus niet meteen de deur uit te doen.  

Of het wat voor jou is, dat is persoonlijk natuurlijk. Het zal in het begin een beetje onwennig zijn om met zo’n enorm kussen te slapen. Het voordeel is wel dat je hem niet zomaar kwijt bent in bed! Denk je eraan om een zwangerschapskussen aan te schaffen? Lees dan goed welke verschillende kussens er zijn, wat je ermee kan en welk gedeelte van je lichaam het ondersteunt. Ook kan je kiezen uit verschillende vullingen van het kussen zoals piepschuimballetjes, vezels, polyester of memory foam.

Hoe werkt een zwangerschapskussen?

Het kussen helpt je bij de ondersteuning van je steeds groter wordende buik, je nek en voor in je rug. Je zal hierdoor comfortabeler in bed liggen waardoor je beter zult slapen tijdens de zwangerschap. Ook kan het je helpen als je last hebt van brandend maagzuur. Doordat je met het bovenste gedeelte van je lichaam wat hoger kan liggen, verlicht dat de druk op je maag en voorkomt dat het maagzuur terugloopt. Ook kan je het kussen gebruiken voor je benen. In sommige gevallen stroomt het bloed niet goed terug naar je hart waardoor je een zwaar gevoel in je benen krijgt of heb je last van vocht rond je enkels. Leg het kussen dan onder je onderbenen of onder je matras. 

Hoe slaap je met een zwangerschapskussen?

Je slaaphouding zal tijdens je zwangerschap veranderen omdat het gewoonweg niet meer zo fijn ligt als daarvoor. Je hebt pijntjes en soms weet je even niet wat je met jezelf aan moet. Je lichaam is aan het veranderen en zo zal je slaaphouding mee veranderen. Was je daarvoor een rugslaper? Dan zal je hoogstwaarschijnlijk gaan veranderen naar een zijslaper omdat dit comfortabeler voelt, zeker als je al langer zwanger bent en je last krijgt van je rug. Vandaar de komst van het zwangerschapskussen! Hoe je ermee slaapt is natuurlijk afhankelijk van welke vorm je hebt. In de meeste gevallen vouw je je lichaam als het ware er omheen en lig je dus op je zij. Je kunt het kussen gebruiken hoe jij het prettig vindt en op allerlei manieren. Het doel van het kussen is namelijk jouw ongemakken verlichten of wegnemen. Hoe het jou daarbij kan helpen is aan jou om te ontdekken!

Welke soorten zwangerschapskussens zijn er?

Je hebt verschillende soorten en maten wat varieert van 30 bij 30 cm tot aan wel 3 meter lange kussens in diverse vormen. De meeste zwangerschapskussens zijn bedoeld om het zijslapen aan te moedigen. Op je zij liggen, en dan voornamelijk op je linkerzij, wordt aanbevolen tijdens de zwangerschap omdat er dan een goede bloedtoevoer is naar de baarmoeder. De meest voorkomende vormen zijn:

  • U-vorm: zoals de naam al verraadt heeft dit kussen de vorm van deze letter. Met een beetje creatieve gedachte doet het je ook wel denken aan een rookworst! Je legt de U omgekeerd neer en je laat je hoofd rusten op het ronde gedeelte. Je vouwt aan de ene kant je arm en je been er omheen en de andere kant van de letter biedt zo ondersteuning in je rug.
  • C-vorm: de vorm van de letter C. Je kunt de onderkant van het kussen tussen je benen klemmen, je buik op het middelste gedeelte leggen en je hoofd op het bovenste gedeelte. Maar ook andersom kan je het kussen gebruiken. Je legt je hoofd op de bovenkant, de onderkant klem je tussen je benen en het middelste gedeelte geeft steun aan je rug.
  • J-vorm: verassend genoeg heeft ook dit kussen de vorm van de letter! Dit kussen neemt wat minder ruimte in in bed omdat je maar 1 kant hebt. Je ligt op je zij, doet 1 arm onder het kussen en de ander leg je erop, leg je hoofd erop en doe hem aan de onderkant tussen je knieën.
  • De wig: deze is een stuk kleiner dan de hierboven genoemde, neemt dus minder ruimte in beslag in bed en is daardoor makkelijker te vervoeren. Dit kussen kan echter maar 1 plek van het lichaam ondersteunen. Je kunt hem bijvoorbeeld gebruiken voor onder je buik, tussen je knieën of om onder je normale hoofdkussen te leggen.

Wanneer begin je met een zwangerschapskussen?

Je hebt het meest aan het zwangerschapskussen als je een paar maanden in je zwangerschap bent. Waarom? Je buik is dan al een stuk gegroeid en de daarbij horende pijntjes (in de rug) zullen ook aanwezig zijn. Het kussen zal je vanaf dan het beste ondersteunen in je slaap en voorkomt dat je zomaar op je buik rolt. Vaak wordt daarom gezegd vanaf de 20e week, maar het verschilt natuurlijk per persoon hoe snel de buik groeit en wanneer je pijnklachten hebt.

Helpt een zwangerschapskussen tegen rugpijn?

Het kan zeker helpen tegen rugpijn. Doordat het kussen je buik ondersteunt hangt er minder gewicht aan je rug waardoor het rugklachten kan voorkomen. Ook als je last hebt van lage rugklachten kan je hem gebruiken als steun in de rug of hem tussen je knieën klemmen. Het kan je in ieder geval helpen om de (rug)pijn te verlichten. Als je een U-vormig kussen hebt, kan je hem ook voor op de bank gebruiken. Ga daarvoor in het midden van de U zitten. Het kussen ondersteunt dan goed je onderrug en zorgt ervoor dat je rechtop blijft zitten. Dit is zeker aan het einde van de zwangerschap erg belangrijk omdat dit de positie van de baby kan beïnvloeden.  

Leave a Reply